Up (parent) Up (parent)

Wat verwacht je als student . . .

Wat verwacht je als student van een kunstacademie en wat verwacht een kunstacademie  van jou? Deze vragen gelden niet alleen voor onze vakopleiding maar ook voor de cursussen en voor de workshops.

 

Toen ik zelf aan de Rietveld begon had ik niet een volledig beeld van de vakken die ik zou krijgen. Ik vermoedde les te krijgen in o.a. compositie, vorm, kleur, materialen en technieken. Dat achter die dingen iets veel groters schuilging begreep ik toen de lessen begonnen. Wat direct opviel was dat niets op een presenteerblaadje werd aangedragen: in de kunst moet je zelf de motor zijn. Logisch natuurlijk, maar ik had dat nooit zó sterk meegemaakt in andere opleidingen.

 

Docenten van kunstacademies zijn niet in de eerste plaats ‘leraren’ maar kunstenaars. Dit soort docenten staat garant voor inspiratie maar soms ook voor onbegrijpelijke lessen, onbegrijpelijk althans voor nieuwkomers. In de beginfase begrepen wij als studenten vooral het volgende. Als wij dachten goed werk te leveren, dan was het juist slecht en omgekeerd. Die formule was zo betrouwbaar dat we zo nu en dan bewust ‘lelijk’ werk maakten om te scoren bij de beoordelingen.

 

Als ik kort aangeef wat wij van jou verwachten,

geeft dat ook een indicatie van hetgeen jij van óns

kunt verwachten. Hoofddoel van al onze lessen is ‘zelfstandigheid, verdieping, kunstzinnige kwaliteit en samenhang in je werk’. Zo opgesomd niet meer dan een mond vol woorden, maar de wereld er achter is groot en veeleisend. In die wereld heb je één ding

nodig boven al het andere en dat is: een creatieve mentaliteit.

 

Creativiteit is weliswaar gebaat bij bepaalde vaardigheden die je hebt of aanleert, maar veel meer dan dat is creativiteit een mentaliteit, een houding, een levenshouding. Hieraan kan ik een lijstje van trefwoorden koppelen, waarvan je er ’n aantal bij jezelf zult herkennen. Hoe meer je herkent, hoe beter: durf, risico, nieuwsgierigheid, vertrouwen, openheid, reflectie, spontaniteit, flexibiliteit, androgyniteit, onvoorspelbaarheid, naïviteit, chaos, ordelijkheid, geduld, ongeduld, loslaten, doorbijten. Het is maar een greep in willekeurige volgorde, hoewel durf voorop staat. Het lijstje bevat enkele tegenstellingen, waarvan het een niet zonder het ander kan. Zo is het niet voldoende om alleen chaotisch te zijn of alleen ordelijk. In beide situaties kom je niet tot interessant werk. Het gaat erom dat je beide aankunt en vaak tegelijkertijd.

 

Het hebben van creatieve vermogens ergens diep in jezelf is niet heel bijzonder. Het zijn gewone menselijke eigenschappen. Apart is misschien een mix van tegenstellingen, maar bijzonder wordt het pas als je je creativiteit effectief op de voorgrond kunt zetten en deze niet laat verdringen door bijvoorbeeld de angst om af te gaan.

 

Ik denk dat je de weg vindt in deze website en in onze academie. Met vragen of opmerkingen ben je welkom via onze email.

 

Pieter Berkhout                       Terug naar Vakopleiding

Aanmelden

X


PPagina's die je kunt printenrintversie (pdf)